Subject: Seoses tulubaasi reformi kavatsusega
From: "Andres Laisk" <[email-masked]>
To: "Madis Kallas"
Cc: <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Saue Vallavalitsus" <[email-masked]>, "Kaja Kallas", "RAM Info"
Date: Tue, 30 Jan 2024 08:31:29 +0200

Lp Madis Kallas,

Väitsite täna hommikul  televisioonis, et  Teie plaanitavate muudatuaste 
mõjul  Harjuma omavalitsuased „saavad investeerida mõnda objekti vähem“, 
samas kui maaomavalitsused ainult unistavad  investeerimisest ja nendele 
tuleb anda „usk tulevikku tagasi“.  Juhin teie tähelepanu, et Saue valla 
näitel  tehtud arvutuste alusel tähendaks plaanitud muudatuse ellu viimine 
seda, et aastatel 2026 – 2029 ei ole meil  Teie stsenaariumi puhul võimekust 
investeerinda mitte ühtegi eurot !  Meie nelja aasta eelarvestrateegia 
kaotab igasuguse järjepidevuse.  Alles jääv vaba tulem jääb teenindama 
seniste,  peamiselt haridusvaldkonna investeerigute finantseerimiseks 
kasutatud laene. Need on teie enda ministeeriumi arvutused ja tõenäoliselt 
võite sellega kursis olla. Saate ilmselt isegi aru, et ükski kasvav 
omavalitsus ei saa päris elus loobuda kolmeks aastaks täielikult 
investeeringute tegemiseks, või kaob täielikult meie elanike usk tulevikku. 
Ainuksi teede korrashoiuks kulutame aastas 2,5 – 3 miljonit  eurot saades 
riigilt vastavat toetust ainult suurusjärgus 500 000 EUR.  Omavalitsused on 
nendelt eeldatavate teenuste finantseerimiseks olnud kogu teenuste spektris 
pikka aega juba alarahastatud ja sellele on pifdevalt juhtinud tähelapanu ja 
omavalitsusliidud läbirääkimistel riigiga. Võtta nelja aasta jooksul valla 
eelarvest ära summa,  mis riigieelarve proportsioonis võrreldavana on 
suurusjärgus 1 000 000 000  (üks miljard) eurot on täiesti ellu viimatu 
plaan. Seetõttu väidan, et omavalitsuste rahastamise reformimiseks on vaja 
leida sinna lisaraha (sh sisemiste struktuursete reformide  kaudu kulude 
vähendamiseks ja haldusreformi sisuliseks jätkamiseks)  või lükata 
muudatused edasi täiendavaks analüüsiks, alternatiivide leidmiseks ja 
ajastades selle reformi majanduskavu perioodile. Tulubaasi difernetseerimise 
osas on omavalitsusliidud korduvalt   väljendanud toetust, aga seda on alati 
tehtud pidades silmas omavalitsuste tulubaasi tugevdamist ja laiendamist, 
mitte põhitulu komponendi, küksikisiku tulumaksu olulist vähendamist samal 
ajal.  Oleme nõus, et muudatuste tulemusena peaksid tulevikus  võitma 
maaomavalitsused rohkem, kui kasvavad omavalitsused, aga me ei saa nõustuda, 
et vähendatakse oluliselt meie senist tulubaasi.

Veelgi enam. Meie haridussüsteemis on oluliselt suuremad kulud, kui 
keskmises maaomavalitsuses, tulenevalt sellest, et meie elanikkonnas on enam 
kui 25 % alla 16 aastaseid lapsi ja noori.  Rahastust juurde saavates 
omavalitsustes on see  suhtarv pigem 15 % juures. Olen teile varem 
selgitanud, et haridusteenus on omavalitsuse kõige kallime teenus, millele 
18 - 20 aastat keskmise valla pere puhul maksab onavalitsus juba täna 
saadava maksutuluga võrreldes peale, teisi kohalikke teenuseid arvestamata. 
See tähendab, et meie kulud õpetajatele on samuti oluliselt  kõrgemad. 2/3 
haridusvaldkonna  töötasu kuludest tuleb omavalitsuse eelarvest. Ühiskonna 
ootus on, et kui tõstetakse riigi tasandil õpetajate palka, mis on hetkel 
teadagi aktuaalne teema, siis omavalitsus tõstab proportsionaalselt kaasa 
ülejäänud haridussüsteemi töötasusid. Ainuüksi lasteaedade töötasusid tuli 
meil seetõttu eelmise aasta 24 %-se õpetajate palgatõusu tuules tõsta rohkem 
kjui 2 miljoni euro võrra kogusummas.  Väga raske on eeldada, et see surve 
meie eelarvele tulevikus kaoks.

Seetõttu väidan, et teie poolt kavandatav muudatud kutsub esile regionaalse 
sotsiaalse katastroofi Harjumaal, mille tulemusena kannatab oluliselt kogu 
haridussüsteem, võimekus pakkuda kooli ja lasteaia kohti ning hõlmata 
vajalikul määral kvaliteetset personali.   Te ilmselgelt alahindate 
pikaajaliste struktuursete  kohustuste osatähtsust kasavavates 
omavalitsustes ja suhtute sellesse läbimõtlematult, ühekülgselt  ja sisulisi 
riske lõpuni läbi kaalumata. Harjumaal elab  suurem osa Eesti elanikest ja 
veelgi suurem osas meie kasvavatest lastest ja noortest, moodustades 
hinnanguliselt  suurusjärgus 75 % Eestist. Nelja aasta perspektiivis tuleb 
olla sellisel juhul valmis tegelema selle muudatuse tagajärgedega,  võttes 
omavalitsustelt ära täna meie kohustuseks olevaid ülessandeid, mis kujuneb 
riigi vaatest kokkuvõttes oluliselt kallimaks. Vastasel korral langeb 
oluliselt Eestis suuremale osale elanikele osutatavate kohaliku tasandi 
põhiteenuste kvaliteet või lakkab nende osutamine sootuks.

LugupidamisegaAndres Laisk

vallavanem

GSM  <tel:+372%20504%207527> +372 504 7527

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

www.sauevald.ee

 <http://www.sauevald.ee/>